Leer wat bij via onze nuttige info

Hier vindt u allerlei interessante en nuttige info vanuit Leuven aangeboden door Lambrechts Tuinmachines. Zo leert u heel wat bij over allerlei aspecten die met uw tuin en woning te maken hebben.

OPGELET

Vanaf 1 januari 2017 verandert de samenstelling van de EURO 95 benzine. Deze wordt vervangen door E10 benzine. Wij raden aam om de E10 benzine NIET te gebruiken voor uw tuinmachines. We adviseren voor 4-takt motoren (grasmaaiers, zitmaaiers, etc) het gebruik van Motoplus of benzineverbeteraar bij uw brandstof en voor 2-takt motoren (kettingzagen, bosmaaiers, etc) het gebruik van Motomix. Zie ook de uitleg hieronder over deze brandstoffen.

BENZINE

Gebruik nooit benzine van vorig jaar. Benzine reageert met de zuurstof uit de lucht. Hierdoor ondergaat het een ontbindingsproces. Na ongeveer 3 maanden is benzine niet meer bruikbaar in een grasmaaier of een kleine verbrandingsmotor.

Tank steeds kleine hoeveelheden benzine in een propere jerrycan of gebruik Motoplus (synthetische brandstof).  Zo vermijdt u schade aan het startmechanisme en de motor. U kan bij verse benzine ook "Fuel Fresh" toevoegen. Dit verlengt de houdbaarheid van uw brandstof.

Voor haagscharen, bosmaaiers, kettingzagen, ... op 2 - takt raden wij u steeds Motomix aan. Deze brandstof is milieuvriendelijk, heeft een aangenamere geur, tast geen rubbers of dichtingen aan en is 2 jaar houdbaar.

Wat zijn de voordelen van stihl-brandstoffen

Beschermt het milieu en spaart uw gezondheid

Vermindert met 70% de vorming van broeikasgassen, omdat het geen alkenen en koolwaterstoffen bevat. De olie HP Ultra in de MOTOMIX is biologisch afbreekbaar. Meer dan 80 % na 21 dagen en 99,9 % op termijn. Het product is bijzonder goed geschikt voor toepassingen in gevoelige zones (waterwinningsgebieden, natuurreservaten, watergebieden, natuurparken, ...)

In tegenstelling tot klassieke brandstoffen bevat het product geen bestanddelen zoals benzeen, tolueen, zwavel en andere aromatische koolwaterstoffen die schadelijk zijn voor mens en milieu. Omdat de uitlaatgassen (in vergelijking met die van een brandstof van het type SP 95) 70% minder vervuilende stoffen bevatten, zijn ze minder schadelijk voor de mens.

De lage dampdruk beperkt de verdamping tijdens het vullen, zodat er ook minder dampen ingeademd worden. De gebruikers worden aan aanzienlijk minder vervuilende emissies blootgesteld. De aanwezigheid van benzeen, zwavel en andere aromatische stoffen in de uitlaatgassen en de dampen kan bij de gebruiker immers leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn, ernstige irritaties (neus, ogen, luchtwegen), duizeligheid en braakneigingen.

Kenmerken Eenheden Loodvrij 95 Motomix Motoplus
Zwavelgehalte mg/kg max. % V/V 50 10
Benzeengehalte max. % V/V 1.0 0.05
Gehalte aan aromatische bestanddelen Max. % V/V 35 < 0.5
Dampdruk bij 40°* kPa 45-100 50-65

Dankzij de lagere dampdruk van de STIHL-brandstoffen, komen er via natuurlijke verdamping minder dampen vrij dan bij SP 95 en worden er ook minder dampen ingeademd.


Verlengt de levensduur van de motor

De 100% synthetische olie HP Ultra staat borg voor een uitstekende smering, terwijl zijn opmerkelijke zuiverheid de levensduur van de motor verlengt.

In tegenstelling tot een klassieke ongelode brandstof zijn MOTOMIX / MOTOPLUS duidelijk minder agressief voor de motor (omdat ze heel weinig aromatische koolwaterstoffen = agressieve solventen bevatten). Op termijn tast SP 95 soepele materialen aan (membranen, rubber, leidingkoppeling). Met MOTOMIX / MOTOPLUS is dat risico onbestaand.

Zoals de test duidelijk maakt, smelt polystyreen letterlijk in enkele seconden wanneer het in contact komt met SP 95. Met de brandstof Motomix is dat niet het geval.


Twee brandstoffen in twee verschillende jerrycans


Een vlok polystyreen in elke jerrycan


Na 5 seconden is de vlok in contact met de klassieke brandstof volledig verdwenen

MOTOMIX / MOTOPLUS garanderen dat de motor permanent zuiver blijft. In vergelijking met normale benzine produceren ze geen calamine en heel weinig roet. In de verbrandingskamer worden er geen afzettingen gevormd die het motorvermogen aantasten. De mechanische onderdelen (zuigers, kleppen, verbrandingskamer, carburator…) blijven zuiver.

Op termijn kunnen een klassieke brandstof (SP 95), olie van slechte kwaliteit of zelfs een slechte dosering tot vaak onherstelbare schade (de motor loopt vast) of tot hoge reparatiekosten (de vernieuwing van de zuiger wegens de vorming van calamine) leiden.

De samenstelling van de brandstof 'Made by STIHL'

MOTOMIX en MOTOPLUS zijn speciale brandstoffen die hoofdzakelijk samengesteld zijn uit voor 96% verzadigde alifatische koolwaterstoffen (of paraffines), die op verschillende manieren uit ruwe aardolie gewonnen worden - distillatie, isomerisatie of alkylatie. Gewoonlijk omschrijft men die speciale brandstoffen als alkylaten hoewel dat niet helemaal klopt.

In tegenstelling tot brandstoffen op basis van SP 95 bevatten MOTOMIX en MOTOPLUS geen voor mens en milieu schadelijke aromatische koolwaterstoffen (waarvan benzeen de bekendste is) en alkenen.


Ongelode brandstof


Contacteer ons vandaag nog

Heeft u nog vragen bij de nuttige informatie die wij hier aanbieden in verband met ons tuinmateriaal? Dan kunt u steeds contact opnemen met Lambrechts Tuinmachines.

NEWSLETTER

SCHRIJF U HIER IN VOOR ONZE JAARLIJKSE MAILING I.V.M. HET WINTERNAZICHT VAN UW TOESTEL.

Deze wordt eind oktober verzonden om u eraan te herinneren uw toestel binnen te brengen of een aanvraag te doen om dit door ons te laten ophalen voor het winternazicht.